Känsligt ämne..

Nu kommer jag ta upp ett ganska känsligt ämne för vissa.
Att skänka pengar till andra länder (naturkatastrofer, men även rädda barnen, unicef mm)
 
Jag kan med handen på hjärtat ärligt säga att jag inte skänker pengar till sådana här organisationer.
Varför?
Kalla mig hjärtlös och känslokall, psykopat eller vad ni vill men bryr mig helt enkelt inte.
Jag vet inte riktigt varför. Det finns inget som berör mitt hjärta om man säger så.
Jag ser hellre till vårt eget folk och till djuren såklart.
 
"Aah men om det skulle hända Sverige nåt då, skulle inte du vilja att andra länder hjälpte oss då?"
Jo självklart vill jag det. MEN jag vet ändå att det finns folk därute som INTE kommer göra det av diverse andledningar. Och om det finns ett dussintal som inte tänker skänka pengar så kommer jag nog med största sannorlikhet inte veta vilka det är, vad dom heter eller ens stöta på dom någon gång i livet. Och dom vet heller inte vem jag är. Så däför känns det som att det inte berör mig på samma sätt som om jag hade känt dessa människor.
 
"Du är ingen bra medmänniska om du inte vill hjälpa andra!"
Då får väl ni/du tycka det. Men vill jag skänka pengar eller hjälpa andra så vill jag göra det helhjärtat och inte bara för att det är något man "ska/bör" göra som människa. Jag vill bli berörd. Jag vill att det ska betyda något för mig också. Och som läget ser ut nu så blir inte jag berörd av vad som händer flera tusen, för mig okända människor flera mil från mig.
 
"Tänk om det hände ditt barn något då, att den får cancer mm?"
Ja då skulle det ju bli relevant för mig. Eller om min mamma eller bästa kompis får cancer.
DÅ skulle jag bli berörd. DÅ skulle jag hjälpa på alla sätt jag kunde.
 
Jag är en även den personen som varken, gillar, delar eller skickar meddelande till folk med texter som
"gilla denna bilden om du hatar mobbning"
eller..
"dela denna bild för dom tusen människor som omkom i blablablaa"
Och jag tycker ingen annan borde göra det heller. Varför? För det hjälper inte!
OM du bryr dig, OM du vill hjäpa, gör en handling istället!
Skänk pengar till det DU bryr dig om för att DU vill det!
Gör en god gärning. Köp något EKO vad vet jag.
MEN, gör det inte bara för att, bara för att det ska se bra ut.
Utan för att du blir berörd och för att du bryr dig.


Kommentarer
Mimmi

Bra skrivet, jag är likadan! Har dessutom inte råd att skänka pengar hit och dit, haha :p

Svar: Tack så mycket! Ja precis :p Jag måste ju liksom prioritera min familj framför tusen okända människa :)
Therese Svensson

2013-11-17 @ 09:40:27
URL: http://mimmiduvet.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0