Nellie + Förlossningsberättelse

Som ni kanske har räknat ut genom att bara läsa rubriken så har hon äntligen kommit till världen!
Och nu mina vänenr blir det ett lååååångt inlägg som kommer ta er igenom våran lilla resa.
 
Lördag den 25 Augusti klockan 7 på morgonen gick jag upp för att gå på toa.
Jag hann lagom få upp locket och ner med trosorna så kom det en kaskad av vatten!
Det tog ett litet tag inna jag fattade vad som just hade hänt..ropade på Älskligen..
Jag: Älskling....?
Han: Aaa?
Jag: eeeh, jag tror mitt vatten har gått...?
Sedan hör jag bara ett brak så for han upp ur sängen och sprang till mig på toan.
Efter att vi samlat våra tankar lite grann så ringde jag min Mamma som skulle komma om några minuter.
Under tiden så ringde jag förlossningen och sa att vi var påväg in och sedan var det bara
att ta på sig lite kläder och äta lite frukost.
 
Väl inne på Förlossningen så kopplade dom upp mig på CTG (kollar om man har värkar, samt barnets hjärtljud osv)
Och där fick jag ligga ca 30 min, sen ville dom kolla hur öppen jag var osv. 2 cm var jag öppen då.
Mina värkar hade inte kommit igång så vi fick helt enkelt åka hem och vänta på dom.
Så hela dagen gick vi och väntade, jag sprang på toa vart om vartannat för jag fortfarande läckte massa fostervatten.
 
När klockan började nära sig 10 så tänkte vi att vi skulle gå och lägga oss.
Efter vi hade legat i sängen i ca 10 min började jag få lite ont, och det fortsatte att göra ondare och ondare.
Så efter kanske 20 min fick jag nog! Då ringde vi Mamma och Förlossningen och sen var det bara
att åka in igen.
 
Väl inne så blev jag uppkopplad på CTG igen och dom kollade hur öppen jag var osv.
Sen har jag faktiskt inte så stor koll på vad som hände :p
Jag fick bara ondare och ondare. Jag fick en värmekudde på magen och en TENS maskin (fyra plattor som klistras fast på ryggen som ger en elektriska impulser) som jag själv kunde styra med en liten knapp.
Det hjälpte ett tag sen men blev det bara värre och värre och då fick jag Lustgas.
Hade den ett tag men den hjälpte inte riktigt så som jag hade hoppats.
Vet inte riktigt hur länge jag hade legat innan Mamma började prata om Epidural.
Jag hade från början sagt att jag inte skulle ha någon ryggmägsbedövning men tillslut så övertalade Mamma mig!
Så efter en kvart kom Doktorn in och började förbereda, han vek ihop mig som en liten boll och satte in Epiduralen.
Och JA, det kändes! MEN det var det bästa jag gjort i mitt liv!
Så fort medicinen hade börjat värka så försvann ALL smärta och det var såååå skönt!
Så pass mycket att jag faktiskt kunde somna i en halvtimme.
Men sen började jag göra väldigt ont igen, så ont att jag under denna tid hann spy 3 gånger!
Så Doktorn fick komma in igen och fylla på med mer medicin!
(vilket man igentligen inte ska behöva!)
 
Jag har som sagt ingen koll på vad klockan var när allt hände!
Men någon gång under förloppet fick vi byta rum, till det rum där jag skulle föda.
Dom kollade hur öppen jag var och då var jag 7 cm öppen!
JIPPI inte långt kvar nu!
Då mitt upp i allt ville dom att jag skulle kissa! För jag hade mycket urin i blåsan och det hindrade barnets huvud till att sjunka ner ordentligt.
Så då var det bara att försöka kissa, meeeen det gick ju inte riktigt som jag hade hoppats då mina krystvärkar hade börjat.
Så då fanns det bara ett alternativ, dom skulle tappa mig.
(man kör in en slang i urinröret så att kisset kan komma ut av sig själv)
Jag trodde det skulle göra as ont, men det kändes inte alls så det var ju bra.
Efter det kollade dom hur öppen jag var igen och då fick jag till svar: "Du nu är huvudet här"!
JAHA tänkte jag, nu är det dags, nu ska hon ut!
Det gjorde fruktansvärt ont och jag hade ett konstant tryck nedåt!
Men efter vad som kändes som en evighet kom hon ut och upp på mitt bröst.
Älskling klippte navelsträngen, moderkakan kom ut och såg ut som den skulle.
Sedan kollade dom mig för att se om jag behövdes sys och det behövdes jag.
4 stygn totalt och det kändes knappt då jag var alldeles hög på lustgas.
 
Sen så fick vi vårat rum, Mamma åkte hem, vi fick vårat fika och sen skulle allt sjunka in.
Vi fick stanna på BB två nätter och sedan fick vi äntligen åka hem!
 
Nellie kom ut 18:12
51 cm lång och vägde 3450 ♥
 
Och nu är min älskling 2½ vecka gammal ♥


Kommentarer
Michaela

Fiint skrivet gumman! (: <3
har väntat länge på bloggandet nu. hiho

Svar: Tack <3haha jaa men nu är den tillbaka :D
Therese Svensson

2012-09-13 @ 12:54:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0