Fullt upp!

Bloggen har fått lida lite denna vecka då jag har knappt hunnit med mer än att äta, duscha, säga hej till familjen och sen gått och lagt mig!
I måndags så började jag min praktik på Lapserum Grisgård! En jätte fint ställe en liten bit utanför Gamleby. En besättning på ca 300 grisar. Alldeles lagom. Gården är jätte fin och stallarna är ljusa och fräscha.
Jag har för mesta dels tagit hand om gamla BB, gamla slaktsvinstallet, sinsuggorna och fåren.

Denna vecka har jag klippt får.
Skrapat och strött i BB och slaktsvin stallet.
Matat sinsuggor samt flyttat suggor.
Varit med och dräktighets kollat suggor.
Kollat på kastrering.
Varit med när suggorna har grisat, gett sjuka kultingar medicin samt järn med en RIKTIG SPRUTA!
Känner mig helt överlycklig! Vi fick aldrig ge några grisar medicin eller liknande med en spruta när jag gick på skolan trots att vem som helt får göra det fick jag berättat för mig.. Känns väldigt lustigt nu när man vet det.
Men men jag är glad att jag får äran att göra det här. Nästa vecka är det seminering och massa kastreringar som väntar. Får se om jag vågar kastrera..
Denna gård använder bedövning och det känns ganska skönt. Ibland får dom även smärtstillande efteråt.
Alla sjuka djur behandlas alternativt avlivas så fort som möjligt. Under denna vecka har jag bara sett en gris med prolaps (ändtarmen kommer ur röven) och en kull med kultingar som fått diarré. Det är praktislt taget dom ända sjuka djuren.. Inga halta, inga bölder, inga trasiga svansar osv. Och bara det tycker jag säger en hel del om hur bra dom tar hand om djuren.
Det har varit jätte kul och jag har lärt mig massa! Visst man är skapligt trött när man kommer hem och det är skönt med helg nu men det ger sååå mycket att vara där så det ska bli kul och se vad för mer vi hittar på nästa vecka!

Idag är lördag och jätte fint väder!
Vi har städat hela lägenheten och varit en sväng på stan ❤️ 









Kommentarer
Peggie

Fina bilder gumman <3

2014-03-08 @ 15:44:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0